دستگاه حضور غیاب تشخیص کف دست چگونه عمل میکند؟

عملکرد دستگاه  حضور غیاب تشخیص کف دست : سالهاست که از سیستمهای هوشمند مبتنی بر ویژگیهای بیومتریک برای بهبود مدیریت و افزاریش کارایی و نظارت بیشتر در سیستمهای حضور غیاب استفاده میشود .

استفاده از ویژگیهای بیومتریک در سیستمهای حضور غیاب مرتبا در حال توسعه میباشد و کاربردهای جدیدی را در اختیار کاربران حضور غیاب قرار میدهد تا بتوان با بهره گیری از آنها میزان خطا و دخالت انسانی را کاهش داده و باعث کاهش هزینه و بهبود عملکرد نظارتی و توزیع عادلانه وظایف و همچنین منابع مالی گردد .

این  ویزگیهای نظارتی سیستمهای حضور و غیاب باعث ایجاد انگیزه در بین کارکنان شده و امکان تشخیص بین کارکنان منظم و نامنظم را در اختیار مدیران قرار میدهد . ویژگیهای نوین و سیستم های حضور و غیاب مبتنی بر اثر انگشت  و کف دست  یکی از این موارد میباشند که در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در این مورد را در اختیارتان قرار دهیم .

اثر انگشت افراد از سالها پیش در جرم شناسی استفاده میشد و امروزه به عنوان یک تکنولوژی در علم بیومتریک در سیستم های حضور غیاب کاربرد دارد . اثر انگشت هر شخص الگوی منحصر به فرد  خود را دارد که با توجه به این ویژگی در دستگاههای حضور غیاب مورد توجه قرار گرفته و در ساخت این نوع دستگاه ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد .

دستگاه حضور غیاب تشخیص کف دست چگونه عمل میکند؟

امنیت در سیستم های حضور غیاب تشخیص کف دست :

یکی از جدید ترین تکنولوژی بیومتریک استفاده شده در دستگاه حضور غیاب روش تشخیص کف دست ( PALM  ) میباشد . الگوهای کف دست از شناسه های قابل اعتماد انسان هستند زیرا تکثیر جزئیات آن بسیار دشوار است ، بنابراین ، همراه با الگوریتم قدرتمند ، کاربران از توانایی ضد جعل و تقلب دستگاه استفاده خواهند برد.

در این نوع دستگاه حضور غیاب بر اساس الگوی تعریف شده از کف دست افراد امکان ثبت تردد مهیا میشود و تحلیل شیارها، شکل کف دست و چین و شکن های موجود بر روی کف دست مبنای شناسایی افراد جهت حضور غیاب قرار میگیرد .

در گذشته دستگاههای حضور غیاب مبتنی بر اساس تشخیص اثر انگشت بسیار پر طرفدار بودند ولی  امروزه با توجه به فراگیری بیماریهای ویروسی مانند کرونا تقاضا برای دستگاههای حضور غیاب غیر تماسی بسیار زیاد شده است که میتوان به دستگاههای حضور غیاب تشخیص چهره و تشخیص کف دست اشاره کرد .

. نحوه قرارگیری رگ‌ها و خطوط موجود در کف دست در هر فرد با فرد دیگر فرق دارد . پس می‌توان از آن برای شناسایی افراد و ثبت تردد پرسنل استفاده کرد. در دستگاه حضور و غیاب تشخیص خطوط کف دست، در ابتدای تعریف مشخصات پرسنل در سیستم، کف دست هر شخص اسکن می‌شود. در هر بار که فرد برای ثبت ساعت ورود و خروج به دستگاه مراجعه می‌کند؛ سیستم کف دست او را اسکن کرده و با نمونه ذخیره شده مقایسه می‌کند. اگر ویژگی‌های منحصربفرد کف دست با یکی از الگوهای ذخیره شده منطبق باشد؛ ساعت ورود و خروج فرد مورد نظر ثبت خواهد شد.

امنیت در سیستم های حضور غیاب تشخیص کف دست

در دستگاه های حضور غیاب کف دست نیازی به ارتباط لمسی بین کف دست و دستگاه حضور غیاب وجود ندارد و با نشان دادن کف دست از فاصله حدود 20 تا 50  سانتی متری تردد افراد ثبت میگردد . تعریف کردن کف دست افراد در دستگاه حضور غیاب به دو روش سخت افزاری و نرم افزاری قابل انجام میباشد .

در روش سخت افزاری بر اساس تنظیمات دستگاه اسکن کف دست افراد بر روی دستگاه حضور غیاب انجام میشود و مدت زمان تعریف جهت کف دست حدود 5 ثانیه طول میکشد .

در روش نرم افزاری بعد از اتصال نرم افزار اختصاصی  به دستگاه ، اسکن کف دست صورت میگیرد . در هر دو روش تعاریف کف دست میتوان از اسکن های گرفته شده پشتیبانی ( backup ) گرفته و به سایر دستگاههای حضور غیاب آن سازمان منتقل نمود .

برخی از مزیتهای دستگاه حضور غیاب تشخیص کف دست :

دقت و سرعت تشخیص :

این دستگاه با توجه به اینکه از ویژگیهای مستقل بیومتریک استفاده میکند سرعت تشخیص بسیار بالایی دارد و از نظر دقت در خواندن اطلاعات حضور غیاب پرسنل بسیار دقیق و بدون نقص عمل میکند .

کاربرد ضد تقلب :

سیستمهای حضور غیاب بیومتریک مانند دستگاه تشخیص چهره – دستگاه تشخیص کف دست روش های  ضد تقلب قوی دارند و برای تقلب در این مدل دستگاههای حضور غیاب باید بتوان الگویی بر اساس نمونه واقعی طراحی کرد که بسیار دشوار و یا حتی غیر قابل انجام میباشد و ضمنا میتوان برای ایجاد امنیت بالا از روشهای حضور غیاب چند عاملیتی  مانند تشخیص کف دست – چهره یا تشخیص کف دست – کارت  و …. استفاد کرد .

تردد پرسنل از طریق دستگاه حضور و غیاب با توجه به سرعت تشخیص بالا برای سازمانها و ارگانهای دولتی و همچنین کارخانجات بزرگ که در هنگام تردد با حجم بسیار بالایی از ورود یا خروج پرسنل مواجه میشوند بسیار مناسب میباشد و همچنین میتوان از این دستگاه برای مدیریت اتاق های امنیتی مانند درب های اتاق سرور و اتاقهایی که برای ورود و خروج به آنها نیاز به مجوز میباشد استفاده نمود.

برخی از مزیتهای دستگاه حضور غیاب تشخیص کف دست

شرکت علم و صنعت با توجه به نیار بازار اقدام به ارائه دستگاه حضور غیاب تشخیص کف دست ، دستگاه تشخیص چهره و اثر انگشت با نام تجاری ST-Face 190  نموده است . این دستگاه در کنار قابلیت های فراوان و منحصر به فرد از قیمت بسیار مناسبی بر خوردار میباشد .

لطفا جهت مشاهده مشخصات دستگاه اینجا کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.