دستگاه حضو و غیاب ارزان بخریم یا نه ؟

لزوم استفاده از یک سیستم حضور غیاب مناسب و ارزان  برای هر کسب و کاری بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله راهکارهای خرید دستگاه حضور و غیاب ارزان بررسی می‌شود.  اگر قصد خرید یک دستگاه حضور غیاب ارزان و با کیفیت مناسب را دارید، این مقاله را به دقت و تا انتها دنبال کنید.

 با افزایش لجام گسیخته نرخ ارز و تحریم‌های تحمیلی بر کشورمان، شاهد رشد قیمت کالاها در تمامی زمینه‌ها هستیم. صنعت حضور و غیاب نیز متأثر از این موضوع بوده و قیمت انواع دستگاه حضورغیاب در چند سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

شرایط بد اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، مشاغل مختلف را بر آن داشته است تا برای کاهش هزینه‌های خود، در خرید اقلام مورد نیاز دقت بیشتری داشته باشند. خرید ارزان ‌تر تجهیزات و ماشینهای اداری از جمله دستگاه ثبت تردد، راهکاری جهت کاهش هزینه‌های هر سازمانی است.

خرید دستگاه حضور غیاب ارزان، موضوعی است که مورد توجه بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل است. اما باید حواسمان باشد که چه دستگاهی را با چه کیفیتی و با چه قیمتی می‌خریم.

چگونه یک دستگاه حضور و غیاب ارزان بخریم ؟

آیا قیمت سیستم حضورغیاب، فقط شامل دستگاه ثبت تردد می‌شود؟

بسیاری از افراد در خرید سیستم حضور و غیاب، فقط به قیمت دستگاه توجه دارند. اگر چه دستگاه ثبت تردد، مهمترین بخش در قیمت تمام شده یک سیستم حضور و غیاب است، اما نکات دیگری هم در هزینه تمام شده یک سیستم حضورغیاب مؤثر است.

توجه داشته باشید که یک سیستم حضورغیاب شامل دو بخش دستگاه و نرم‌افزار می‌شود. بنابراین در قیمت تمام شده باید علاوه بر قیمت دستگاه، قیمت نرم‌افزار حضور غیاب را هم لحاظ کرد.

بیشتر شرکت‌ های حضور و غیاب بهمراه دستگاه، یک نرم‌افزار حضور و غیاب پایه رایگان در اختیار مشتری قرار می‌دهند. این نرم‌افزار معمولاً جوابگوی اکثر کسب و کارهای کوچک می‌باشد. اما اگر تعداد پرسنل شما کم نمیباشد و سیاست‌های کاری سازمان شما پیچیده است، شاید این نرم‌افزار رایگان جوابگوی نیازهای شرکت شما نبوده و نیاز باشد تا یک نرم‌افزار پیشرفته‌تر تهیه نمائید. در اینصورت باید هزینه خرید نرم‌افزار را هم به قیمت دستگاه اضافه نمائید.

علاوه بر این، هزینه احتمالی جهت نصب و راه‌اندازی و آموزش سیستم و همچنین هزینه‌های مربوطه به خدمات پشتیبانی را هم در قیمت تمام شده سیستم حضورغیاب در نظر بگیرید.

بنابراین ممکن است شما یک دستگاه‌ حضور غیاب ارزان خریداری کنید، اما هزینه‌های جانبی آن ، قیمت تمام شده را برای شما بسیار افزایش دهد.

قیمت یا کیفیت ؟

آیا در خرید دستگاه حضورغیاب ارزان قیمت، کیفیت دستگاه را هم در نظر می‌گیرید؟

این ضرب‌المثل یادتان هست ؟

” هیچ گرانی بی حکمت نیست، هیچ ارزانی بی ‌علت”

در بیشتر مواقع (البته نه همیشه) این ضرب‌المثل در مورد ارتباط قیمت و کیفیت کالاهای مختلف صدق می‌کند.

معمولاً در هر خریدی، قیمت و کیفیت در دو کفه ترازو هستند و هرچه یک سمت ترازو سنگین‌تر باشد، سمت دیگر سبک‌تر است.

نکته : البته منظور این نیست همه دستگاه های حضورغیاب ارزان کیفیت مناسبی ندارند و هرچه قیمت دستگاه گرانتر باشد، کیفیت بالاتری دارد. برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب با قیمت بالا عرضه می‌شوند، اما کیفیت خوبی هم ندارند.

برخی از شرکت‌های فروشنده، انواع دستگاه حضور و غیاب ارزان قیمت ارائه می‌دهند و متأسفانه اولین نکته خریداران نیز قیمت محصول است.

بیشتر دستگاه‌های ارزان قیمت، تولید کشور چین بوده و اکثراً‌ از کیفیت پائینی برخوردارند. استفاده از مواد اولیه بی‌کیفیت ، استفاده از سنسور اثر انگشت و یا دوربین تشخیص چهره ضعیف و به کار بردن الگوریتم‌های شناسایی قدیمی، موجب کاهش قیمت تمام شده و ارائه دستگاه حضورغیاب ارزان به مشتریان می‌شود.

اما این دستگاه‌ها به دلیل کیفیت پائین و بخصوص قطعات فاقد کیفیت، عملکرد مناسبی ندارند و در صورت خرید به احتمال زیاد مجبور خواهید شد، پس از مدتی دستگاه حضور غیاب را کنار گذاشته و دستگاه دیگری خریداری نمائید.

آیا قیمت سیستم حضور غیاب ، فقط شامل دستگاه ثبت تردد می‌شود؟

آیا می‌شود دستگاه حضور و غیاب را ارزان تر خرید؟

خرید دستگاه حضور و غیاب ارزان و خرید ارزان تر دستگاه حضور و غیاب با هم تفاوت دارند. می‌توان با رعایت برخی نکات، هزینه خرید دستگاه حضور و غیاب را کاهش داد. اگر قصد خرید دارید،  نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. ماژول یا تکنولوژی شناسایی، مهمترین عامل در قیمت گذاری دستگاه حضوروغیاب است. در این بخش انواع روشها شامل کارت ، شناسایی چهره، اثرانگشت ، شناسایی کف دست و … مطرح میباشد .

برای انتخاب روش ثبت تردد، زیاد به قیمت توجه نداشته باشید، بلکه با توجه به نیازها و شرایط محیط کار خود اقدام کنید.

شاید در یک شرکت یا محیط اداری کوچک، دستگاه حضور و غیاب کارتی و اثر انگشتی گزینه مناسبی باشد، اما در یک محیط کارگاهی، بیمارستانی یا آزمایشگاهی، تشخیص چهره جوابگوی نیاز کسب کار شما باشد.

در حال حاضر بیشتر دستگاه‌های حضوروغیاب، به صورت ترکیبی (شامل دو یا چند عامل ثبت تردد) عرضه می‌شوند. کارتخوان می‌تواند به عنوان یک گزینه مکمل در کنار روش اصلی ثبت تردد بر روی دستگاه حضور و غیاب، در برخی مواقع به کارتان بیاید.

  1. امکانات اختیاری (Optional)

یکی از مواردی که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده دستگاه حضور غیاب می‌شود، استفاده از امکانات جانبی است. امکاناتی مانند باطری ، کارتخوان دوم ، Wifi ، POE ، ظرفیت حافظه بیشتر و … ، معمولاً در حالت عادی بر روی دستگاه حضوروغیاب نصب نیستند و در صورت درخواست مشتری به دستگاه اضافه می‌شوند.

بالطبع استفاده از امکانات اختیاری، قیمت تمام شده دستگاه ثبت تردد را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر خواستید دستگاه حضورغیاب ارزان تری بخرید، از امکانات جانبی فقط در صورت نیاز استفاده کنید و اگر نیازی به آنها ندارید، از انتخاب آنها صرف نظر نمائید.

  1. قابلیت کنترل تردد (Access Control)

در چند سال اخیر قابلیت اکسس کنترل (کنترل تردد از گیت‌ها، دربها و …) به برخی از دستگاه‌‌های حضور و غیاب اضافه شده است. در واقع با خرید این مدل، شما دو دستگاه در اختیار خواهید داشت: دستگاه حضوروغیاب ، دستگاه کنترل تردد.

گر چه قابلیت اکسس کنترل مزیتی برای شما به حساب می‌آید، اما قیمت تمام شده آن را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین اگر واقعاً به این قابلیت نیاز ندارید، هنگام خرید توجه داشته باشید که دستگاه منتخب شما این ویژگی را نداشته باشد.

آیا می‌شود دستگاه حضور غیاب را ارزان تر خرید؟

کلام آخر – قیمت یا کارایی ؟

انتخاب یک سیستم حضورغیاب یکسان برای همه سازمان‌ها و شرکتها منطقی به نظر نمی‌رسد. هر شغلی باید متناسب با نیازها و شرایط کاری خود اقدام به خرید کند. اما برای همه مشاغل می‌توان با رعایت نکات مشابه، دستگاه حضور و غیاب را ارزان تر خریداری نمود.

برای خرید دستگاه حضورغیاب ارزان ، فریب قیمت‌های پائین برخی از شرکت‌‌های متفرقه و یا فروشگاه‌‌های واسطه اینترنتی را نخورید.

این گروه از فروشندگان، معمولاً محصولات با کیفیتی ارائه نمی‌دهند و از همه مهمتر، فاقد صلاحیت و تخصص لازم جهت ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری هستند. با خرید از این فروشندگان، به مرور قیمت تمام شده دستگاه برای شما افزایش خواهد داشت.

شما می‌توانید با بررسی در بین برندهای تولید داخل، دستگاه مناسب و با کیفیت، که عملکرد و کارایی مناسبی داشته و در عین حال از قیمت معقول و متناسب با امکانات خود برخوردار باشد، انتخاب نمائید. این انتخاب قطعاً برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود.

با انتخاب یک شرکت معتبر و خرید یک دستگاه با کیفیت و با قیمت معقول، قطعاً‌ به مرور زمان، با سیستم حضور غیاب کمتر دچار مشکل خواهید شد.

دستگاه شما، طول عمر مفید بیشتری خواهد داشت. هزینه‌های جانبی کمتری بابت تعمیرات احتمالی پرداخت خواهید کرد و مدت زمان بیشتری می‌توانید از سیستم خود استفاده کنید.

اگر این موارد را با خرید یک دستگاه حضور غیاب ارزان و بی‌کیفیت مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که خرید دستگاه حضوروغیاب با کیفیت با قیمت معقول، صرفه اقتصادی بیشتری برای شما خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.