دستگاه حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت چطور کار میکند

دستگاه های حضور و غیاب انواع مختلفی دارند که عبارتند از دستگاههای کارتخوان – دستگاه تشخیص اثر انگشت – دستگاه تشخیص چهره و  دستگاه تشخیص کف دست و .. ما سعی داریم در مورد یکی از پر فروشترین دستگاههای حضور و غیاب یعنی دستگاه اثر انگشت مطالبی را مطرح کنیم.

تکنولوژی دستگاه حضور و غیاب تشخیص اثر انگشت بعد از دستگاه مبتنی بر کارت وارد بازار گردید و با توجه به نوع کار دستگاه کارتخوان که با معایبی مانند تقلب در زدن کارت – از بین رفتن کارت تردد – فراموشی کارت و موارد دیگر همراه بود بسیار مورد استقبال سازمانها و شرکتهای بزرگ قرار گرفت.

برخلاف دستگاههای کارتخوان این مدل دستگاه حضور و غیاب امنیت و دقت بسیار بالاتری دارند. روش کار این نوع دستگاه بر اساس اطلاعات بیومتریک ( روش های خودکار تشخیص یا تأیید هویت یک موجود زنده به روش اندازه گیری مشخصات فیزیولوژیکی بدن ) اثر انگشت میباشد و از دقت بسیار بالایی بر خوردار میباشد.

دستگاه حضوروغیاب اثرانگشتی

ظرفیت و سنسور

دستگاههای حضور و غیاب بر اساس ظرفیتهای مختلف تعداد اثر انگشت وجود دارند و سنسورها نیز در این دستگاه انواع مختلفی دارند که کیفیت آنها در هنگام تعریف و همچنین شناسایی اثر انگشت مشخص میشوند .در این مدل دستگاهها معمولا براساس نوع سنسور اثر انگشت دستگاه میتوان تعداد مشخصی از اثر انگشت افراد جهت شناسایی تعریف کرد تا اگر مشکلی برای یکی از انگشتها به وجو آمد بتوان از اثر انگشت دیگری برای ورود و خروج استفاده کرد.

تعریف اثر انگشت بر روی این دستگاهها به دو روش امکان پذیر میباشد . روش اول از طریق سخت افزار دستگاه اثر انگشت  میباشد که با توجه به اینکه در این روش رمز دستگاه باید در اختیار افرادمختلف قرار گیرد مخصوصا برای شرکتهایی که شعبات مختلفی دارند و به دلیل عدم حضور کاربر اصلی باید رمز دستگاه در اختیار افراد دیگری برای تعریف اثر انگشت قرار گیرد راهکار  مناسبی نیست.

روش دوم

روش دوم به صورت نرم افزار تخصصی میباشد که توسط شرکت ارائه کننده طراحی گردیده و تحویل مشتری داده میشود. در این روش تعریف اثر انگشت از طریق ارتباط نرم افزاری با سنسور تشخیص اثر انگشت انجام میشود و حتی میتوان از راه دور نیز اثر انگشت افراد را تعریف کرد . در این روش بعد از ثبت اثر انگشت افراد کیفیت اثر انگشتهای ثبت شده نیز نمایش داده میشود تا بتوان بهترین اثر انگشت گرفته شده را به عنوان ثبت کننده حضور و غیاب انتخاب کرد.

دستگاه حضوروغیاب اثرانگشتی

همچنین میتوان از طریق نرم افزار اطلاعات مربوط به اثر انگشت افراد را ذخیره نمود تا در مواقع ضروری این اطلاعات را بر روی دستگاه اثر انگشت بازیابی کرد. یکی دیگر از محاسن تعریف اثر انگشت از طریق نرم افزار انتقال اطلاعات بر روی دستگاههای دیگر میباشد.

فرض کنید شما دستگاههای حضور و غیاب متعددی دارید که یکی از پرسنل مجاز هست بر روی همه دستگاهها تردد ثبت نماید در روش اول شما باید  اثر انگشت فرد مورد نظر را بر روی همه دستگاهها به ترتیب تعریف کنید ولی در روش دوم فقط کافی است اثر انگشت را بر روی یک دستگاه تعریف نموده و از طریق نرم افزار بر روی دستگاههای دیگر ارسال نمایید و باعث مدیریت بهتر سیستم حضور و غیاب شما میشود.

در مطالب بعدی سعی میکنیم ویژگی سایر دستگاههای حضور و غیاب را تشریح کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.