آشنایی با دستگاه حضور و غیاب (انواع + قیمت + نحوه کار)

 

 

امروزه و در عصر دیجیتال و کامپیوتر، یکی از مهم­ترین موضوعات و دغدغه­ های صاحبان مشاغل و شرکت­ ها، ثبت اتوماتیک تردد و محاسبه­ دقیق کارکرد پرسنل آن مجموعه می­باشد.

شاید در گذشته­ های نه ­چندان دور، این کار از طریق ثبت دستی و محاسبات فردی به ­راحتی انجام­ پذیر بود؛ ولی با بزرگ­تر شدن شرکت­ها و بیش­تر شدن کارمندان آن­ها، وجود سیستم­های اتوماسیون اداری با انواع دستگاه حضور و غیاب به یک ضرورت غیر­قابل چشم­ پوشی تبدیل شد.

در حال حاضر کم­تر مجموعه­ معتبری وجود دارد که از سخت ­افزار و یا نرم­ افزار های مرتبط بهره­مند نشده باشد و یا از اهمیت آن غافل باشد. در این مقاله سعی شده شما رو با انواع دستگاه های حضور و غیاب آشنا کنیم و باهم به چگونگی کار این دستگاه ها بپردازیم.

چرا علم و صنعت؟

در حال حاضر، شرکت­های زیادی با ظرفیت­های مختلف در زمینه­­ سیستم­های حضور و غیاب، مشغول به فعالیت هستند.

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی بین این شرکت­ها دیده نشود؛ لذا بد نیست با چندی از ویژگی­های متمایز کننده­ علم و صنعت آشنا شویم.

شرکت علم و صنعت، اولین تولید کننده­ی سیستم­های کنترل تردد و حضور غیاب در ایران، از سال 1371 کار خود را در این زمینه آغاز کرده و تا به امروز با هدف بهبود خدمات و نیازسنجی مشتریان، به کار خود ادامه می­دهد. این شرکت که سال­هاست با خودکفایی در تولید و تهیه­ سخت ­افزار و نرم­افزارهای حضور و غیاب، قدم بلندی در باب حمایت و توسعه­ تولید ملی برداشته، با داشتن بیش از صد نفر پرسنل فنی و زبده و ایجاد خط تولید این سیستم­ها قصد رقابت با برندهای معتبر دنیا را دارد.

نمایشگاه بین المللی

در حال حاضر شرکت پس از حضور چندین ­باره و مستمر در نمایشگاه­های معتبر بین ­المللی، هم­چون CITEX دبی امارات، CEBIT هانوفر آلمان، CEBIT استانبول ترکیه و KLIKEXPO تیرانا آلبانی، نسبت به عرضه محصولات خود در کشورهای دیگر نیز تلاش مستمری را آغاز نموده؛ که خوش­بختانه موفق به صادرات محصولات خود به 16 کشور دنیا، از قبیل کشورهای آلمان، ایتالیا، امارات، سوریه، لبنان، افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، زامبیا، سنگال، نیجریه و غنا گردیده است.

با توجه به موفقیت در اخذ نشان استاندارد اروپا CE، به عنوان تنها تولید­کننده­ی دارای این نشان، دورنمای گسترش بازارهای جهانی برای محصولات خود را بسیار روشن می­بیند.

از این رو شرکت علم و صنعت، سهم قابل­توجهی از بازار این فناوری را در ایران به خود اختصاص داده است. این سیستم­ها، هم­گام با تکنولوژی روز دنیا در ایران تولید می­گردد. این شرکت افتخار دارد که هزاران سازمان، شرکت، مؤسسه، وزارت­خانه، کارخانه­جات بزرگ و کوچک صنعتی، بیمارستان­ها، هتل­ها و … را تحت­پوشش محصولات و خدمات خود قرار داده است.

هم­چنین تنوع محصولات، کیفیت خدمات و گارانتی معتبر محصولات، از مهم­ترین وجوه متمایز­کننده­ این شرکت می­باشد.

دستگاه­های حضور و غیاب در مدل­های بسیار متنوعی می­باشند. لیکن سیستم عمل­کرد آن­ها، بر چند قسم کلی است. مثل دستگاه­های کارت­خوان، دستگاه­های شناسایی اثرانگشت و دستگاه­های شناسایی چهره.

اساس کار دستگاه­های کارت­خوان مبتنی­ بر سطح شماره کارت منحصر به هر فرد می­باشد. کارت­های مورد استفاده در این نوع سیستم­ ها بر چند قسم هستند:

  1. کارت­های بارکد­دار
  2. کارت­های مغناطیسی

آشنایی با انواع کارت ها و تگ های علم و صنعت

در دستگاه­های بارکدخوان، به­صورت مشخص دستگاه از طریق سنسور تشخیص بارکد، شماره­ی فرد را ثبت و به نرم­افزار انتقال می­دهد.

کارت­های مغناطیسی یا کارت­های بدون تماس، خود به دو دسته تقسیم می­شوند؛ که این تقسیم­بندی براساس فرکانس کارکرد این کارت­ها می­باشد. کارت­های C  و مدل کارت­های مایفر.

فارغ از تفاوت فرکانسی این دو نوع کارت، نوع کارکرد دستگاه به یک شکل می­باشد و با نزدیک شدن کارت به سنسور تشخیص کارتخوان، شماره­ی منحصربه­فرد آن پرسنل به نرم­افزار انتقال داده می­شود.

دستگاه­ های مجهز به سنسور شناسایی اثر انگشت

این نوع دستگاه ­ها، براساس ثبت نمونه­ ی اثر انگشت پرسنل کار می­کند.

به این ترتیب که هر­کدام از پرسنل، باید برای بار اول انگشت خود را روی سنسور قرار داده و اثر انگشت او برای دستگاه تعریف شود. نکته­ی حائز اهمیت این است که برای هر پرسنل تعداد اثر انگشت بیش از یکی می­توان تعریف کرد، تا در صورت ناخوانا بودن اثر انگشت اولیه از انگشتان دیگری استفاده شود.

در این نوع دستگاه­ها، کیفیت اثر­انگشت ثبت شده­ی اولیه بسیار حائز اهمیت می­باشد و در کیفیت و کارایی دستگاه در آینده کاملاً تأثیرگذار است.

نقطه­­ی قوت این دستگاه­ها، نوع اسکن خطوط اثرانگشت و حساس بودن آن­ها به گرمای دست است که تقریباً ضریب خطا را به صفر نزدیک می­کند.

در مقابل، به­دلیل لمس سنسور توسط انگشت پرسنل، می­توان درباره­ی نقطه­ی ضعف این دستگاه­ها، به عدم رعایت کامل بهداشت اشاره کرد.

ضمناً این نوع دستگاه­ها برای محیط­های کاری که در آن­جا کارهای یدی سنگین انجام می­شود و خطوط اثرانگشت دچار آسیب هستند، توصیه نمی­شود.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

دستگاه های حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب ST-Shine

دستگاه های حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب ST-Face 160

انواع دستگاه حضور و غیاب مجهز به سنسور تشخیص چهره

در حال حاضر این دستگاه­ها بر دو قسم می­باشند:

  • سنسورهای تشخیص چهره
  • سنسورهای تشخیص خطوط کف دست

روش کار در دستگاه­ های تشخیص چهره، به این صورت می­باشد که، در مرحله ­ی شناسایی چهره ­ی پرسنل از طریق نقاط بیومتریک چهره که به صورت ثابت در چهره­ ی افراد قرار دارند، مانند فاصله­ ی بین دو چشم، نقاط مشخص در پیشانی و یا حتی بینی و … تصاویری در دستگاه ثبت و ضبط می­شود.

در مرحله­ ی شناخت و معرفی چهره به دستگاه، چیزی حدود 15 تا 30 ثانیه و در مراحل بعد برای تشخیص افراد و ثبت حضور و غیاب تنها 1 ثانیه زمان نیاز است.

اساس کار در دستگاه­ های تشخیص خطوط کف دست با دستگاه­ های تشخیص چهره تقریباً یکسان است. با این تفاوت که المان­ های در­نظر گرفته شده در این نوع دستگاه­ ها، به جای فواصل ثابت روی صورت در واقع شکل و شمایل خطوط کف دست می­­باشد.

در حال حاضر به ­دلیل شیوع ویروس کرونا و جهت رعایت پروتکل­ های بهداشتی، از این نوع دستگاه ­ها استقبال زیادی می­شود؛ و به عنوان نقطه ی قوت این دستگاه ها می­توان به عدم لمس دستگاه اشاره کرد.

از دیگر نقاط قوت این دستگاه­ ها، سرعت بالای عمل­کرد و تشخیص دقیق آن­هاست.

موضوع مهم

شاید برای بیان نقطه­ ی ضعف این نوع دستگاه ­ها، می­توان از حساسیت و اهمیت نوع نصب این دستگاه­ ها در محل نصب آن­ها نام برد.

این نوع دستگاه ­ها باید در ارتفاع یک متر­و بیست سانتی­متری از زمین و در محیط­های مسقف و با نور ثابت نصب شوند. در صورتی­که در  فضای باز و با نور متغیر و یا نور مستقیم خورشید نصب شوند، کارایی آن­­ها کاملاً تحت­ تأثیر قرار می­گیرد.

شرکت علم و صنعت برای بهبود خدمات ارائه­ شده و دستگاه ­های تولیدی، حتی دستگاه­ هایی که به­ صورت ترکیبی از سنسورهای کارت­خوان، اثر انگشت و تشخیص چهره به­ صورت هم­زمان استفاده بشوند نیز بهره­مند است.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه های حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب ST-Face 160

دستگاه های حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب ST-Face 122

ما رو در اینستاگرام دنبال کنید تا از آخرین اخبار و اطلاعات ما با خبر شوید.

2 thoughts on “آشنایی با دستگاه حضور و غیاب (انواع + قیمت + نحوه کار)

  1. محمد میگوید:

    سلام ما دستگاه ST Face 120 را همراه با نرم افزار وین کارت خریداری کردیم
    فایل آموزشی نحوه کار با دستگاه و نرم افزار را نیاز داریم
    چطور می‌توان آنرا تهیه کرد به شدت نیاز داریم
    سپاس از پاسخگویی شما

  2. شیما نیک پرور میگوید:

    وقتتون بخیر
    ممنون از مقاله خوبتون
    به نظر من دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره از نظر تشخیص هویت در بالاترین سطح امنیت قرار داره و به همین دلیل از جمله دستگاه‌های بسیار محبوب در میان انواع دستگاه های حضور و غیاب محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.