سنسور اثر انگشت

مقدمه

مسلما مهمترین دغدغه فکری مدیران در ادارات و موسسات استفاده از امکانی است تا بتوانند

به راحتـی از حضور واقعی پرسنل خود در محل کار آگاه شوند. یکـی از این ابزارها استفاده از اثر انگشت افراد جهت ثبت تردد می باشد. همانطور که می دانیم ،اثرانگشت هرفرد منحصر به خود اوست وهیچ دوفردی یافت نمی شود که اثر انگشتی مشابه داشتـه باشند. اثر انگشت از برآمدگی ها و فرو رفتگی هایی تشکیل شده که ساختار و نحوه قرارگیری این موارد ، اساس انحصاری بودن هر اثرانگشت است.

سنسور اثر انگشت:

این وسیله با تهیه اثر انگشت وذخیره سازی آن ، جایگزینی مناسب برای روش های سنتی دریافت اثرانگشت (جوهر) محسوب میگردد.

انواع سنسور اثر انگشت:

1- سنسور خازنی :

سطح این سنسور اثر انگشتی از سلول های (pixeles) خازنی تشکیل شده که هر سـلول وظیـفه ثبت یک نقطه از تصویر نهایی را دارد. در حالت عادی این سلو لها ظرفیت ثابت دارند ، ولی با قرارگیری انگشت بر روی سنسور اثر انگشتی ، سطح انگشت به عنوان دی الکتریک و صفحه سوم عمل نموده و سلول ها تغییر ظرفیت می یابند. تغیـیـرات ظرفیت در فرو رفتگیهای اثر انگشت کمتـر و در برآمدگی ها بیشتر است. این تغییرات ظرفیت، بار الکتریـکی متفاوتی را ایجـاد کرده که جریـان های حاصله در مرکز پردازش سنسور اثر انگشت، مقادیر متفاوتی از طیف خاکستری ایجاد می نمایند ( از 0 تا 255 )که در نهایت تصویر یک اثر انگشت ایجاد میگردد.

ایراد اساسی سنسورخازنی:

با توجه به نحوه عملکرد این نوع سنسوراثر انگشتی ، هرگونه خط و خش باعث بروز اختلال و عدم کارکرد می گردد. متاسفانه حساسیت این سنسور اثر انگشتی وخش برداشتن در مدت زمان کوتاه کارایی این نوع سنسور اثرانگشت را زیر سوال برده است.

2- سنسور نوری:

سطح سنـسور نوری از نقاط حساس به نور تشکیل شده است. این نقاط، نور برگشتی از انگشت را که بر اثر تابانیده شدن نور مرئی ایجاد می گردد ، تبدیل به جریان الکتریکی می نمایند. برآمدگی های اثر انگشت نور بیشتر و فرو رفتگی ها نور کمتری را به این نقاط می رسانند. این نقاط شدت نور را تبدیل به مقداری تعریف شده از جریـان الکتریـکی نموده و در اختیار پردازنـده سنسور نوری می گذارند. پردازنده با توجه به جریان دریافتی طیف خاکستری را ایجاد نموده و درنهایت تصویر اثر انگشت ایجاد می گردد.

مزیت اصلی:

این سنسور اثرانگشتی در برابر خط و خش مقاوم بوده و به مرور دچار صدمات فیزیکی نمی گردند.

مشخصات فنی سنسور نوری ضد خش:

این شرکت با تــوجه به سنـسورهای نوری ضدخش موجود ، و با عنایت به نکات مثبت و منفی سنسور نوری ضدخش ، از سنـسور سوپرما در دستگاه های حضور و غیاب خود استفاده می نماید. سوپرما تولید کشور کره جنوبی بوده که در ذیل خصوصیات منحصر به فرد این سنسور نوری معرفی می گردند:

* رزولوشن: 500 dpi

* تعداد اسکن در زمان ثبت:1 بار

* زمان ثبت اثرانگشت: 800 میلی‌ثانیه

* تطبیق): 800 میلی‌ثانیه

* سرعت تشخیص اثرانگشت در حالت (در بین 1000 اثر انگشت) : 970 میلی‌ثانیه

* خطا در عدم قبول اثر انگشت): کمتر از یک 01/0 درصد(عدم تشخیص اثرانگشت شما)

* خطا در قبول اثرانگشت ): کمتر از 0001/0 درصد( تشخیص اثر انگشت دیگری به جای شما)

* دمای کارکرد: 0 تا 60 درجه سانتیگراد

* رطوبت مجاز محیط برای کارکرد صحیح:10 تا 80 درصد

ویژگی منحصر به فرد:

سنسور اثر انگشتی در هنگام ثبت اولیه، دو نمونه از انگشت دریافت می‌کند. به مرور و در هـر بار شناسایی انگشت، با مقایسه بین نمونه‌ها بهترین کیفیت را باقی گذاشته و اثر انگشت با کیفیت پایین را حذف می‌کند. بنابر این دستگاه با تغییرات کیفیت اثرانگشت افراد در مرور زمان برای شناسایی اثر انگشت‌ها دچار مشکل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.