گیت کنترل تردد چیست؟

مطمئنا شما هم هنگام ورود و خروج در سازمانها و ادارات مختلف با تجهیزات حفاظتی و کنترلی به خصوص گیت کنترل تردد مواجه شده اید که باعث ایجاد امنیت و انضباط در آن مجموعه میگردد .

امروزه برای راه اندازی یک کسب و کار موفق و همچنین برقراری نظم و انضباط در یک مجموعه و سازمان نیاز به ابزارهای مختلفی میباشد و باید یکسری اصول رعایت شود تا به سمت موفقیت حرکت نماید . یکی از این اصول بحث امنیت و کنترل تردد و ورود و خروج افراد و یا پرسنل در یک سازمان میباشد .

ایجاد امنیت و کنترل تردد افراد برای سازمانهای بزرگ مانند بانکها – موسسات مالی – کارخانجات و ….. از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از ابزارهای مورد استفاده در این زمینه میتواند گیت کنترل تردد باشد که سعی داریم در این مقاله در مورد گیتهای کنترل تردد اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

گیت کنترل تردد چیست ؟

در اصطلاح عمومی به موانع فیزیکی یا مکانیکی که در مکانهای مختلف برای کنترل ورود و خروج افراد وجود دارد گیت کنترل تردد گفته میشود که این گیتها میتوانند هم به صورت دستی کنترل یا باز و بسته شوند و هم به صورت الکترومکانیکی ..کنترل شوند . گیت کنترل تردد معمولا در دربهای ورود و خروج یک سازمان نصب میشود تا به راحتی بتوان تردد پرسنل و ارباب رجوع را کنترل کرد .

گیت کنترل تردد چیست ؟

روش کار و کاربرد گیت کنترل تردد چگونه میباشد ؟

در برخی موارد گیتها فقط برای کنترل ورود و خروج افراد استفاده میشود که در اینصورت معمولا روش باز و بسته کردن گیت از طریق ریموت و یا یک کلید کنترلی ( pushbutton ) انجام میشود که در این حالت معمولا نیروهای حراست یک مجموعه وظیفه باز و بسته کردن گیت تردد را بر عهده دارند .

در موارد دیگر باز و بسته شدن گیت تردد از طریق کارتخوان انجام میشود که در این روش با استفاده از کارتی که در اختیار افراد میباشد باز و بسته شدن گیت انجام میشود ( مانند شهربازی – مترو – ایستگاه اتوبوس و ….) .

در حالت بعدی باز و بسته شدن گیتهای تردد به وسیله یک کارتخوان که معمولا در داخل یا بر روی گیت نصب میشود انجام می پذیرد که میتوان از دستگاههای حضور و غیاب تشخیص چهره – تشخیص اثر انگشت – دستگاه تشخیص کف دست و دستگاه حضور غیاب کارتی برای این منظور استفاده کرد و معمولا از این نوع گیتها جهت کنترل تردد و حضور و غیاب پرسنل یک مجموعه استفاده میشود.

مزیت استفاده از گیت کنترل تردد جهت حضور و غیاب پرسنل این است که به راحتی و با کمترین نظارت فیزیکی میتوان تردد پرسنل را کنترل نمود و برای جلوگیری از بی انضباطی و ایجاد هرج و مرج در سازمانها و ارگانها روش بسیار مناسبی میباشد که در حال حاضر نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و میزان استفاده از گیتهای کنرتل تردد برای حضوروغیاب پرسنل رو به افزایش میباشد .

انواع گیت و عملکرد آن چگونه میباشد ؟

در این قسمت قصد داریم انواع مختلف گیت را خدمتتان معرفی نماییم .

1 – گیت کنترل تردد میله ای :

این مدل گیت در بازار با نامهای مختلفی از قبیل گیت خورشیدی ، گیت 120 درجه ، گیت میله ای شناخته میشود و دلیل آن هم به خاطر این است که از سه میله که به صورت شاخه ای و از طریق یک اهرم به بدنه گیت وصل شده است تشکیل میشود . در این مدل گیت چند حالت برای باز و بسته شدن میله ها وجود دارد و در دو مدل در بازار عرضه میشود .

مدل اتومات :

در این مدل گیت بعد از قطع برق بازوها به صورت اتومات پایین میروند و بعد از وصل شدن برق با یکبار چرخش اتومات بازوهای میله ای صاف میشوند .

مدل نیمه اتومات :

در این مدل گیت بعد از قطع برق بازوها به صورت اتومات پایین میروند و بعد از وصل شدن برق نیاز هست تا به صورت دستی میله های گیت صاف شوند .

معمولا در بازار گیتهای تردد اتومات از نظر هزینه قینت بالاتری نسبت به گیتهای نیمه اتومات دارند .
حالتهای مختلف باز و بسته شدن گیتهای تردد میله ای به چند صورت هست که با توجه به تنظیمات گیت قابل تعریف میباشد .

دو طرف آزاد :

در این حالت هر دو سمت گیت تردد باز میباشد و بدون نیاز به فرمان میله ها به راحتی به سمت چپ یا راست حرکت میکنند . این مدل حرکت گیت بیشتر برای جلوگیری از سرعت گرفتن تردد افراد میباشد .

یک طرف آزاد یک طرف بسته :

در این حالت با توجه به محل قرار گیری گیت تردد در قسمت درب ورود یا درب خروج، یک طرف گیت به صورت آزاد میباشد و طرف دیگر برای آزاد شدن نیاز به فرمان دارد که این فرامین میتواند از طریق ریموت یا دستگاه حضور و غیاب و یا موارد دیگر باشد..

از این مدل تنظیم گیت بیشتر برای حضور و غیاب پرسنل سازمان و یا انتظامات ارگانهای بزرگ جهت نظارت در ورود و خروج استفاده میشود .

انواع گیت میله ای :

گیت های تردد میله ای از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند که با توجه به محل نصب و تعداد تردد نفرات پیشنهاد داده میشوند که به شرح زیر میباشد .

گیت تک پایه :

گیتهای تردد میله ای تک پایه از نظر سایز بدنه کوچک هستند و معمولا برای محیطهای که فضای نصب زیادی وجود ندارد استفاده میشوند مانند کافه – باشگاههای ورزشی – استخرها و ….

در این مدل گیتها اتصال به زمین از طریق تک پایه گیت انجام میشود .

گیت دو پایه :

گیت های تردد دوپایه از نظر سایز و انداره بزرگتر از مدل تک پایه میباشند و به همین دلیل استحکام این مدل به خاطر اینکه به وسیله دو پایه و محور بر روی زمین نصب میشوند بیشتر میباشد و معمولا برای سازمان ها و ارگان های دولتی و همچنین کارخانجات بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند .

یکی از معایب بزرگ گیتهای تردد میله ای امکان تردد بدون مجوز میباشد چونکه در این مدل گیتها بالای گیت مانع جدی ندارد و میتوان از بالای این گیتها عبور کرد .

2 – گیت کنترل تردد شیشه ای :

این مدل گیتها از دو بدنه فلزی یا استیل که بر روی هر بدنه یک باله متصل که معمولا از جنس شیشه است تشکیل شده است . از نظر سایز و اندازه بزرگتر و از نظر کارکردی پیشرفته تر از گیتهای میله ای میباشند . از این مدل گیتها معمولا در مکانهای امنیتی و یا مکانهای پرتردد مانند مترو و راه آهن بسیار استفاده میشود . از نظر سرعت، عملکرد سریعتری نسبت به گیتهای تردد میله ای دارد و همچنین امکان تردد بدون مجوز و غیر مجاز در این نوع گیتها بسیار کمتر میباشد .

در مدل گیت شیشه ای تمام قد ، باله های بسیار بلندی به بدنه گیت وصل میباشند که امکان پریدن از بالا و پایین گیت را به کمترین میزان ممکن میرساند .

گیتهای شیشه ای نیز مانند گیتهای میله ای میتوانند در حالتهای دو طرف آزاد – یک طرف آزاد و یک طرف بسته مورد استفاده قرار گیرند .

استفاده از گیتهای تردد شیشه ای به همراه دستگاهای حضورغیاب شرکت علم و صنعت ( دستگاه تشخیص چهرهدستگاه اثر انگشت و دستگاه شناسایی کف دست ) از نظر ظاهر و کارآیی و عملکرد سریع در شرکتها و ارگانهای مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

گیت کنترل تردد چیست ؟
گیت کنترل تردد چیست ؟

محل نصب گیتهای تردد :

توصیه ما این است که گیتهای تردد در فضاهای مسقف نصب شوند . چون با توجه به این که در گیتها از قطعات الکترونیکی استفاده میشود و یا اینکه بر روی بعضی از گیتها سیستم حضوروغیاب نصب میشود عوامل طبیعی مانند غبار – برف و یا باران ممکن است باعث خرابی گیت شوند .

کلام آخر :

نصب گیت کنترل تردد در یک سازمان و ارگان ممکن است هزینه زیادی برای مدیران در برداشته باشد ولی باعث میشود که علاوه بر کنترل تردد و حضور و غیاب پرسنل از نظر امنیتی نیز بتوان نظارت کرد و در نهایت باعث ایحاد نظم و انضباط بیشتر در یک مجموعه میگردد .

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.